Varning till Kungälvs Viaplay kunder

485
Viaplays kunder mejlvarnas nu för en avancerad bluff som ser ut att ha streamingtjänsten som avsändare. | Foto: StartupStockPhotos/Pixabay CC0 1.0

Mejlet som skickats ut till ett okänt antal svenskar beskrivs av Viaplays kommunikationscef som avancerat och trovärdigt. –Det ser trovärdigt ut då det är korrekt stavat samt att avsändaren ser ut att vara noreply@viaplay.com. Men det är falskt, säger Anna Chrona, kommunikationschef på Viaplay, i ett pressmeddelande.

spärra sitt kort om man lämnat sina uppgifter

Viaplays kunder mejlvarnas nu för en avancerad bluff som ser ut att ha streamingtjänsten som avsändare. Fejkmejlet verkar dock ha gått till främst icke-kunder. De varnar nu alla sina kunder för mejlet som ser ut som ett kvitto på ett köp av Viaplays-tjänster där mottagaren uppmanas att verifiera sina kontouppgifter. Men det verkar främst vara personer som inte är kunder som utsatts för bluffen. -Vi får känslan av att det här har skickats ut brett och att det är några av våra kunder som fått det slumpmässigt, säger Anna Chrona, till Aftonbladet 

Hur är säkerheten för e-postdokumentation

Viaplay uppger också att deras kunders uppgifter inte har kommit på ”villovägar”. Viaplays kunder behöver inte vara oroliga för att deras email eller kortuppgifter blivit kapade
från våra system, skriver Viaplay i sin varning. Viaplay skriver i sin varning för phisingmejlet att de uppmanar alla att radera det och spärra sitt kort om man lämnat sina uppgifter efter att ha fått brevet. – Vi gör allt vi kan för att få bort den här bluffsidan som mejlet leder till, säger Anna Chrona.