Kungälvsbor – ny varning för ett hälsokostbolag

325
Några få personer bakom företag som luras i hälsokostbranschen. | Foto: Val_gb/Pixabay CC0 1.0

Företaget Vitalius Hälsokost AB har ringt till konsumenter och påstått att de vunnit en tävling eller att de ska få presentkort och att företaget samarbetar med en rad kända företag som till exempel Coop, Willys och Ikea. Inget är sant.

Patent- och marknadsdomstolen dömer nu Vitalius att betala en marknadsstörningsavgift på 80 000 kronor. Om företaget fortsätter med samma försäljningsmetoder som tidigare riskerar de ett vite på en miljon kronor i veckan. Samma sak gäller de två personerna bakom företaget.

–Jag är glad att domstolen delar Konsumentombudsmannens syn på det här företaget. Vitalius och personerna bakom företaget har lurat konsumenter genom att ljuga och vilseleda dem de har ringt upp. Det är mycket allvarligt att de även använt andra kända varumärken för att lura konsumenterna, säger processrådet Gunnar Wikström i ett pressmeddelande.

Telefonsäljarna måste berätta syftet
Domstolen kräver att företagets telefonförsäljare tydligt ska berätta att deras syfte är att sälja abonnemang på hälsokostprodukter. Säljarna måste också lämna tydlig information om konsumenternas ångerrätt. Förutom förbud mot att påstå att konsumenter vunnit en tävling eller att de ska få presentkort förbjuds också företaget att kräva betalning för något som konsumenterna inte har beställt. Personerna bakom Vitalius Hälsokost har också stått bakom en rad andra företag som Konsumentombudsmannen granskat och stämt, bland andra Greencaller AB – som KungälvsKuriren skrivit om, Solbrun Beta, Omega 3 Kost Nordic och DR-info. Samtliga företag dömdes av Patent- och marknadsdomstolen tidigare i år.