Är du som Kungälvsbo drabbad av Gothia Telecom – nu döms dom

130
Teleoperatören Gothia Telecom har ringt till äldre konsumenter och felaktigt påstått att företaget samarbetar med deras befintliga teleoperatör. | Foto: Dimitrisvetsikas1969/Pixabay CC0 1.0

Teleoperatören Gothia Telecom har ringt till äldre konsumenter och felaktigt påstått att företaget samarbetar med deras befintliga teleoperatör. Nu döms bolaget att betala 750 000 kronor.

Bolaget har också i säljsamtalen hävdat att de tagit över alla kunder från konsumentens ordinarie teleoperatör eller att den uppringda har en innestående pensionärsrabatt. De drabbade konsumenterna har uppfattat att Gothia Telecom är samma bolag som de redan har, eller att de har ett samarbete. Detta berättar idag Konsumentverket i ett pressmeddelande.

De uppringda är nästan uteslutande äldre, många av dem är över 80 år

När det varit dags att spela in själva avtalsdelen har säljarna däremot gett rätt information, men de har pratat fort och otydligt och forcerat fram ett ja från den uppringde. Ljudfilerna från samtalen har bara speglat en liten del av säljarens samtal. Domstolen har valt att tro på de drabbade som beskriver hur säljarna agerat. Dessutom slår domstolen fast att den information som Gothia lämnat i den inspelade avtalsdelen inte ändrar det intryck som konsumenterna har fått genom den första delen av samtalet. De uppringda är nästan uteslutande äldre, många av dem är över 80 år. I flera fall har deras anhöriga anmält bolaget. För två år sedan förbjöd KO bolaget att använda marknadsföringsmetoderna. Men anmälningarna mot bolaget fortsatte att komma in till Konsumentverket. Därför öppnade myndigheten ett nytt ärende mot bolaget. Hittills är det 69 personer som anmält bolaget. Patent- och marknadsdomstolen delar KO:s syn på bolagets metoder och dömer nu Gothia Telecom att betala vitet för att de har överträtt KO:s förbud.